Čo má spoločné marketing a psychológia

Date
21.6.2022
Category
Blog

Marketing a psychológia. Čo majú spoločné? Každý dobrý marketér vie, že bez poznania ľudského  správania jednoducho nedokáže vymyslieť dobrú marketingovú kampaň či stratégiu. Vďaka tomuto zisteniu sa rokmi vyvinulo niekoľko techník, ktoré môžete využiť pre rast vašej firmy.

Neuromarketing

Neuromarketing predstavuje prepojenie neurovedy, teda vedy skúmajúcej ľudskú myseľ, a marketing. V zásade ide o skúmanie správania, ako zákazník reaguje na rozličné formy (stimuly) reklamy. Na základe zistení využíva rôzne spôsoby, ako tieto stimuly využiť tak, aby si získali zákazníkovu pozornosť a motivovali ho k nákupu produktu či služby.

Mnohé výskumy preukázali rovnaký fakt. Zákazník sa väčšinou rozhoduje na základe vnútorných túžob a emócií. Vedci teda pokračovali v rozvoji a skúmaní neuromarketingu, na základe čoho vznikli rôzne štúdie.

Štúdie a štúdie… Áno, je ich mnoho a sú skloňované vo všetkých možných súvislostiach. Pokiaľ však nemáte prirodzene vrodený cit pre “vcítenie sa” do myslenia zákazníka, na internete nájdete kopu inšpirácií.

Príklad:

Vtipným príkladom zaujímavej štúdie je tá od ruského fyziológa Ivana Pavlova. Ten zistil, že ak spojíte zvuk s podávaním jedla vášmu štvornohému miláčikovi, spôsobí to zvýšenú produkciu slín vždy, keď tento zvuk počuje. Odhliadnuc od toho, či je nejaké jedlo nablízku. U človeka to môže byť spojené s prostredím, pocitom, alebo vôňou. Aké jednoduché však?

Coca cola napríklad využívala v kampani pocit smädu, ktorý je prirodzený každému človeku, po akomkoľvek  športovom výkone.

Rovanko mnoho výrobcov nápojov siahne po zvyčajnom ľudskom pocite, ktorý poznáme asi všetci – po únave. Pozeráme sa na znudenú postavu v práci, tichú ulicu, či poloprázdny obchod. Ústredná postava siahne do chladničky po krásne orosenej fľaške s nápojom. No a potom je to už na kreativite marketéra. I keď vo väčšine prípadov to skončí veselým tancom a kopou energie, smiechu a radosti. Týmto sa mareketéri snažia veľmi jednoducho prepojiť vaše pocity únavy, s potrebou kúpiť si ich výrobok, aby ste znova mohli fungovať na 100% a boli šťastní a plní energie.

A preto: Budujte pozitívny vzťah medzi Vašou značkou a jej zákazníkmi. Pre človeka totiž nie je nič silnejšie, ako pozitívna motivácia k nákupu, ideálne spojená s nejakou emóciou, alebo základnou ľudskou potrebou.

Copywriting.

Copywriting je technika písania, ktorá opäť pracuje so psychológiou a to psychológiou presviedčania. Čo v preklade znamená, že  správne napísaný text v zákazníkovi povedome vyvolá túžbu k nákupu. Dobrý copywriting je alfou a omegou pri predaji. Je totiž dokázané, že až 95% populácie sa pri nákupe rozhoduje na základe emócií. Samozrejme, tých pozitívnych. Preto je dôležité práve pomocou textov, príspevkov, blogov budovať so zákazníkom vzťah, presvedčiť ho o svojich kvalitách a profesionalite. To však neznamená, že je potrebné používať veľa odborných výrazov a poučiek. Práve naopak. Texty musia byť jasné a zrozumiteľné aj pre úplneho laika, ktorý sa vo vašej oblasti neorientuje.

Zeigniarikovej efekt a marketing

Azda najlepším príkladom na pochopenie tohto efektu sú seriály alebo telenovely. Jedna epizóda síce končí, ale záver je stále otvorený a vy chcete čo najskôr poznať koniec celého príbehu! A tak si púšťate ďalšiu a ďalšiu časť, pretože mozog jednoducho potrebuje príbeh ukončiť. Zeigniariková si tento efekt všimla na čašníkoch a prišla na to, že si človek ľahšie zapamätá nedokončené účty a objednávky, ako tie ktoré sú už zaplatené. V čom vám môže pomôcť toto poznanie? Jednoducho povedané, občas je dobré tvoriť reklamu bez záveru. Otvorený koniec, vám zabezpečí to, že si zákazník vašu reklamu zapamätá. Ak si však nie ste istý, ako by to v konečnom dôsledku vyzeralo a pôsobilo, skúste na začiatok písať blogy na pokračovanie, prípadne otvoriť nejakú tému, ktorú budete riešiť celý mesiac a až v závere mesiaca, poskytnete ľuďom návod ako sa s ňou popasovať.

Najlepšie marketingové stratégie všetkých čias sú vždy o základoch ľudského správania.

Ak totiž nedokážete pochopiť psychiku svojich potenciálnych zákazníkov, vaše podnikanie nezachránia žiadne výdavky na reklamu.

Preto sme vám predstavili tri marketingové stratégie, ktoré úzko spolupracujú so psychológiou a ktoré viete jednoducho využiť, pre svoje podnikanie.

Veríme, že ste sa pri čítaní tohto článku niečo nové naučili. A ak sa nám podarilo vyvolať vo vás pocit, že je to celé veľmi jednoduché, sklameme vás. Nie je tomu tak. Pri budovaní marketingovej stratégie a komunikácie ide o celý balík povinností, ktoré by ste v záujme efektivity vašej reklamy, nemali opomínať. Postupne vám ich budeme odhaľovať a predstavovať, takže ak vás to s nami baví, určite nás sledujte na soc.sieťach.

A ak je pre vás marketing “španielska dedina” a radšej by ste ho prenechali v rukách skúsených profesionálov, určite nám pošlite správu, ideálne s popisom toho, čo by ste v oblasti marketingu chceli vyriešiť. Budeme vás kontaktovať a ušijeme vám riešenie na mieru;-)